Wiele osób stosuje zamiennie nazwy biuro rachunkowe i księgowe. Tymczasem należy pamiętać, iż w rzeczywistości są to dwa zupełnie różne pojęcia. Każde z tych biur będzie świadczyło inny zakres usług, choć w istocie, w części z pewnością się pokryją. Jeżeli stoisz przed koniecznością wybrania właściwego biura dla swojej działalności, postaramy się wyjaśnić Ci różnicę między tymi pojęciami i tym samym ułatwić to zadanie.
Czym jest biuro księgowe?
Księgowość swym zakresem obejmuje element rachunkowości, związany z jej rejestracyjną częścią. W ramach działań księgowych mieści się ewidencjonowanie działań gospodarczych realizowanych przez przedsiębiorstwo.
Biura księgowe zatrudniają specjalistów księgowych, których obowiązki wynikają jasno z ustawy o rachunkowości. Do głównych zadań księgowego należą:
- prowadzenie i kontrola ksiąg rachunkowych,
- sporządzanie dokumentacji,
- składanie deklaracji podatkowych i deklaracji ZUS,
- sprawdzanie dowodów księgowych,
- tworzenie zestawień sald i obrotów.
Czym zajmuje się biuro rachunkowe?
Rachunkowość to pojęcie zdecydowanie szersze, w skład którego wchodzą:
- księgowość,
- rachunek kosztów
- sprawozdawczość finansowa.
Biura rachunkowe oferują znacznie większe wsparcie, dlatego tak często korzystają z ich usług średnie i duże przedsiębiorstwa. Wśród podstawowych zadań biura rachunkowego znajdują się wszystkie działania związane z prowadzeniem księgowości, a ponadto realizacja usług kadrowo-płacowych.
Część biur rachunkowych, poza wsparciem typowo rachunkowym dodatkowo gwarantuje wsparcie w procesie zakładania działalności gospodarczej, tworzeniu raportów i analiz, a także w zakresie doradztwa podatkowego.
Wybór pomiędzy biurem rachunkowym a księgowym należy odpowiednio przeanalizować, nie tylko bazując na obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, ale z uwzględnieniem planowanej ścieżki rozwoju firmy. Zachęcamy do skorzystania z usług naszego biura rachunkowego na Bemowie – oferujemy elastyczny model współpracy dopasowany do potrzeb Twojej firmy!